FACTS

Klaster FACTS je neprofitno udruženje koje čini grupacija privatnih preduzeća i institucija iz javnog obrazovnog sektora. Klaster modne i odevene industrije Srbije – FACTS ima za cilj povećanje konkurentnosti i poslovne efikasnosti svojih članova, kao i modne i odevne industrije Srbije u celini.

Klaster modne i odevne industrije Srbije – FACTS je formalno registrovan u septembru 2010. Međutim, sa njegovim uspostavljanjem se počelo još početkom 2009, kada su tri firme – Tiffany Production doo Čačak, Ivković doo Beograd, Jasmil doo Arilje, došle na ideju da grupišu kompanije iz istog sektora. S obzirom da su slične inicijative u prošlosti propale, ovi osnivači su odlučili da se fokusiraju na: 1) teritoriju Srbije kao celine i 2) na modnu industriju a u prvom redu privatne firme -proizvodjače sopstvenih brendova.

Klaster FACTS danas čini redovno članstvo i to 21 privatno preduzeće i 3 akademsko tehničko- stručne instucije Univerziteta Beograd i Novi Sad. Potporne institucije koje podržavaju rad i inicijativu učešćem u raznim projektinim aktivnostima klastera FACTS su: Regionalna razvojna agencija Zlatibor iz Užica, Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd, Belgrade Design Collective kao i Tehnološko- metalurški fakultet Univerziteta u Beogradu. Klaster FACTS je ne samo veliki već i važan. Firme članice klastera FACTS su u 2016.godini ostvarile promet vredan blizu 50 miliona eura, a ostvareni izvoz dostigao je cifru 20 miliona evra. Prodaja je usmerena kako na domaće tako i na tržište ex Yu, zapadne Evrope i istoka (Rusija). Jedna firma članica svoje kolekcije izvozi i plasira na teritoriji Amerike i Japana. Važnost i značaj Klastera FACTS ogleda se u činjenici da sve firme članice izvoze svoje proizvode koje predstavljaju dodatnu vrednost u koju je utkana mlada dizajnerska kreativnost i kvalitetan i iskusan način izrade proizvoda. Proizvodni pogoni firmi članica su većinom dislocirani van Beograda dok većina firmi članica ima ili svoja predstavništva, sedišta ili maloprodjane i veleprodajne objekte u Beogradu.

Ukupni broj direktno zaposlenih unutar članstva klastera je blizu 3.000 ljudi od čega 91 % čini ženska radna snaga. Klaster FACTS članstvo na indirektan način a kroz razvijenu kooperantsku mrežu upošljava preko 4.000 ljudi. Klaster FACT veruje da postoji mogućnost za generisanjem novih radnih mesta u firmama članicama kroz brojne aktivnosti koje će firme koristiti učešćem u klasterskim aktivnostima i projektima, ali i zahvaljujući lobingu koji će Klaster FACTS imati u interesu svog članstva.
Glavna snaga modnog odevnog sektora pa samim tim i Klastera FACTS je u povezivanju znanja, dizajna, kreativnosti i iskustva radne snage. Kontinuirane edukacije koje se rade preko klastera, pohađanje seminara i učešće na radionicima kao i u zajedničkim projektima i nabavkama, povezivanje i transparentnost u informacijama je osnov uspeha Klastera FACTS i njegovog članstva. To su ujedno i glavni razlozi zašto je važno biti udružen i zašto je dobro biti član Klastera FACTS.

Vizija klastera FACTS je da posluži kao vodeća organizacija podrške u jačanju opšte ekonomske konkurentnosti preduzeća vezanih za tekstil i tekstilnu industriju u celini, u celoj Republici Srbiji.

Klaster FACTS, svake godine u decembru mesecu definiše ili redefiniše svoj Akcioni plan za narednu godinu, kako bi po njemu menadžer klastera radio a članovi UO preduzimali određene razvojne programe. Od početka rada i postojanja FACTS klaster je uspostavio jasne servise ka svojim članovima, što ga čini jednim od najuspešnijih klastera u segmentu pružanja usluga ka članstvu.

Osnovni strateški ciljevi klastera FACTS za godinu su:

  1. Povećanje vidljivosti ove organizacije u javnom i privatnom sektoru, sa krajnjom namerom da se podigne svest o članicama klastera, kao i o srpskom modnom i odevnom sektoru u celini
  2. Povećanje efikasnosti i uspešnosti članica klastera i njihove radne snage, kroz niz programskih intervencija koje će za cilj imati popunjavanje praznina u stručnosti i nedostatku radne snage
  3. Niz realizovanih aktivnosti koje će za krajnji cilj imati povećanje izvoza članica klastera i konkuretniji proizvod
  4. Podsticanje srednjoročne i dugoročne finansijske održivosti klastera FACTS
  5. Širenje većeg broja usluga ka članicama kroz zajedničke aktivnosti a sa namerom ostvarivanja ušteda za članstvo
  6. Razvijanje zajedničkih inovativnih projekata
  7. Postati vodeća organizacija za lobiranje i pomoć modnoj i odevnoj industriji Srbije, s ciljem unapredjenja poslovne klime u industriji
  8. Širenje članstva i aktivnosti u dugoročnom periodu u cilju obuhvatanja firmi sličnog ranga iz oblasti modne industrije, sa domaćim i inostranim kapitalom

Članstvo Klastera FACTS:

SAVETA ZA KLASTERE PRIVREDNE KOMORE SRBIJE

AHK DSW Nemacke privredne komore u Beogradu
dsw_ger_kompakt_transparent

EVROPSKE MREŽE PREDUZETNIŠTVA

ASOCIJACIJE SRPSKIH KLASTERA , osnivač i član Upravnog odbora
ASKA-horizontal-latinica

UNIJA POSLODAVACA SRBIJE – www.poslodavci.rs
Unija Poslodavaca Srbije

PARTNERI PODRŠKE KLASTERA FACTS:

  • Ministarstvo privrede Republike Srbije – podrška inovativnim klasterima
  • Razvojna agencija Srbije – realizacija projekata podrške klasterskim inicijativama
  • Regionalna razvojna agencija Zlatibor, Užice – ugovor o strateškom partnerstvu i saradnja od početka osnivanja na zajedničkim projektima
  • EBRD banka, podrška klasteru kroz projekte za povećanje konkurentnosti malih i srednjih preduzeća
  • EU SECEP Projekat – od osnivanja do sada kroz konstantnu podršku i rad sa konsultantima, treninzi, obuke za članice klastera FACTS i slično
  • GIZ ORF Projekat nemačke vlade – saradnja tekstilnih asocijacija zemljama jugoistočne Evrope i razvoj budućih aktivnosti i poslovne saradnje
  • Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd – potpisan ugovor o strateškom partnerstvu i saradnja na zajedničkim projektima
  • Tehnološki fakultet Beograd –  razmena znanja i iskustva i uspostavljanje inovativnih projekata važnih za teksitlnu industriju Srbije
  • Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije – učešće Klastera FACTS na godišnjim EU konferencijama od značaja za sektor

Nacionalni karakter klastera FACTS:
KLASTER FACTS IMA NACIONALNI KLASTER JER POKRIVA FIRME, AKADEMSKE INSTITUCIJE I MODNE AGENCIJE SA TERITORIJE CELE REPUBLIKE SRBIJE :

  • Centralna Srbija – Ivković , Mona Beograd, AMC, Luna, Beba kids , VTSS Bgd, FPU, Modni studio Click, Ninia i Zora sport
  • Zapadna Srbija – Jasmil, Garman, Kadinjača, Arteks, IvaTex, Tiffany Production, Stig, Kika, Đukić- MB, Studio Maruška i PS Fashion
  • Juzna Srbija – pogon Ivkovic Blace
  • Vojvodina – TF Mihailo Pupin, Leonardo i Tib Stil

Private proizvodne firme

  1. Jasmil , Arilje , brand Extreme intimo www.extremeintimo.com – osnivač klastera–predsednik UO od 01.01.2014. do 01.01.2017. član UO

  2. Tiffany Production, Čačak , brand TFY www.tiffanyproduction.com – osnivač klastera- predsednik UO od 2010. – 2014. ; član UO

  3. Ivković, Beograd, brand Ivko woman www.ivko.com – osnivač klastera –predsednik osnivačke Skupštine – član UO od 2010.- 2017.

  4. Luna, Požarevac, brand Luna www.fashion-luna.com – član UO od 2010 – 2017. – predsednica UO od 2017.god.

  5. Beba kids, Beograd, brand Beba kids www.bebakids.com – član UO od 2017. god

  6. Mona, Beograd, brand Mona www.mona.rs

  7. Garman, Arilje, brand Gloster www.garman.co.rs

  8. Afrodite Mode Collection, Beograd, brand AMC www.amcafrodita.rs

  9. Ivatex, Ivanjica , brand GARINELLO www.garinello.com

  10. Arteks , Arilje, brand Exterra www.exterra.rs

  11. Tib Stil, Petrovaradin , brand Armada www.tib-stil.co.rs

  12. Kika, Loznica, brand Kika www.kikasocks.com

  13. Djukic, Mačvanska Mitrovica , brand SPIN www.spin-sportswear.rs

  14. Stig , Novi Pazar , brand STIG www.stigco.com – član Skupštine

  15. Zora sport , Beograd , brand Sunrise sport www.zorasport.rs

  16. Studio Maruška, Čačak , brand Maruška www.studiomaruska.com

  17. Ninia, Beograd , brand NINA www.ninia.rs

  18. Kadinjača , Užice www.kadinjaca.co.rs

  19. PS Fashion, Čačak www.ps.rs

Modna platforma (1)

20. Modni studio Click Belgrade Fashion week , Beograd www. belgradefashionweek.com

Državne obrazovne institucije (3)

21. Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn tehnologiju i menadžment DTM Beograd– predsednik Skupštine Klastera od 2011. do danas – dr Goran Savanović

22. Fakultet Mihailo Pupin, Zrenjanin www.tfzr.uns.ac.rs – predstavnik : prof. Vasilije Kovačev šef katedre za dizajn od 2017. godine – član UO od 2010- 2017. prof Vasilije Petrović

23. Fakultet primenjenih umetnosti, Beograd www.fpu.edu.rs – predstavnik : magistar Zlatko Cvetković , prodekan za nastavu FPU – član UO od 2017. godine

Institucije podrške – Memorandum o saradnji (4 )

  • Regionalna razvojna agencija Zlatibor, Užice www.rrazlatibor.co.rs

  • Reginalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd www.rarei.rs

  • Belgrade Design Collective

  • Tehnološko-metalurški fakultet Univerzitet u Beogradu , www.tmf.bg.ac.rs – sektor tekstila

Klaster FACTS u ciframa:

Firme članice zapošljavaju 3. 050 ljudi – ostvaren obrt u 2017. god 50 miliona eura – ostvaren izvoz preko 20 miliona eura – preko 92% radne snage su žene – 95 % firmi članica su nosioci sopstvenih brendova – sve firme članice su Izvoznici – maloprodajna mreža firmi članica iznosi preko 400 maloprodajnih objekata na teritoriji Republike Srbije i zemalja ex- Yu

Nagrade i priznanja :

najpoželjniji brend – najbolji preduzetnik – izvoznik godine – žene ambasadori, mentori – žene zmajevi – nosioci oznaka Najbolje iz Srbije – najbolji sajamski nastupi – najlepši izlozi u Beogradu — menadžerka klastera na listi 1 500 stručnih žena Srbije – Klaster FACTS na listi prvih pet najuspešnijh klastera Srbije za period 2007. – 2016.godina po istraživanju InTER agencije

Članstvo klastera FACTS :

  1. AHK Nemačka privredna komora u Beogradu

  2. ASKA – Asocijacija srpskih klastera

  3. EEN mreža preduzetništva

  4. Unija poslodovaca Srbije

Podrška i partneri Klastera FACTS :

EU Delegacija u Beogradu, GIZ , SIPPO, PUM, EBRD, RAS i druge važne i relevantne institucije u Republici Srbiji

Trenutno aktivna projektna podrška :

SIPPO – promocija izvoza od 2017.-2020.

RAS- klasterski projekat od 10.2017.- 03.2018.