Klaster FACTS je neprofitno udruženje koje čini grupacija privatnih preduzeća i institucija iz javnog obrazovnog sektora. Klaster modne i odevene industrije Srbije – FACTS ima za cilj povećanje konkurentnosti i poslovne efikasnosti svojih članova, kao i modne i odevne industrije Srbije u celini.
Klaster modne i odevne industrije Srbije – FACTS je formalno registrovan u septembru 2010. Međutim, sa njegovim uspostavljanjem se počelo još početkom 2009, kada su tri firme – Tiffany Production doo Čačak, Ivković doo Beograd, Jasmil doo Arilje, došle na ideju da grupišu kompanije iz istog sektora. S obzirom da su slične inicijative u prošlosti propale, ovi osnivači su odlučili da se fokusiraju na: 1) teritoriju Srbije kao celine i 2) na modnu industriju a u prvom redu privatne firme -proizvodjače sopstvenih brendova.
Klaster FACTS danas čini redovno članstvo i to 21 privatno preduzeće i 3 akademsko tehničko- stručne instucije Univerziteta Beograd i Novi Sad. Potporne institucije koje podržavaju rad i inicijativu učešćem u raznim projektinim aktivnostima klastera FACTS su: Regionalna razvojna agencija Zlatibor iz Užica, Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd, Belgrade Design Collective kao i Tehnološko- metalurški fakultet Univerziteta u Beogradu. Klaster FACTS je ne samo veliki već i važan. Firme članice Klastera su u 2018.godini ostvarile promet vredan blizu 70 miliona eura, a ostavren izvoz dosegao je cifru 25 miliona eura. Prodaja je usmerena kako na domaće tako i na tržište ex Yu, zapadne Evrope i istoka (Rusija). Jedna firma članica svoje kolekcije izvozi i plasira na teritoriji Amerike i Japana. Važnost i značaj Klastera FACTS ogleda se u činjenici da sve firme članice izvoze svoje proizvode koje predstavljaju dodatnu vrednost u koju je utkana mlada dizajnerska kreativnost i kvalitetan i iskusan način izrade proizvoda. Proizvodni pogoni firmi članica su većinom dislocirani van Beograda dok većina firmi članica ima ili svoja predstavništva, sedišta ili maloprodjane i veleprodajne objekte u Beogradu.
Ukupni broj direktno zaposlenih unutar članstva klastera je blizu 3.000 ljudi od čega 91 % čini ženska radna snaga. Klaster FACTS članstvo na indirektan način a kroz razvijenu kooperantsku mrežu upošljava preko 4.000 ljudi. Klaster FACT veruje da postoji mogućnost za generisanjem novih radnih mesta u firmama članicama kroz brojne aktivnosti koje će firme koristiti učešćem u klasterskim aktivnostima i projektima, ali i zahvaljujući lobingu koji će Klaster FACTS imati u interesu svog članstva.
Glavna snaga modnog odevnog sektora pa samim tim i Klastera FACTS je u povezivanju znanja, dizajna, kreativnosti i iskustva radne snage. Kontinuirane edukacije koje se rade preko klastera, pohađanje seminara i učešće na radionicima kao i u zajedničkim projektima i nabavkama, povezivanje i transparentnost u informacijama je osnov uspeha Klastera FACTS i njegovog članstva. To su ujedno i glavni razlozi zašto je važno biti udružen i zašto je dobro biti član Klastera FACTS.
Vizija klastera FACTS je da posluži kao vodeća organizacija podrške u jačanju opšte ekonomske konkurentnosti preduzeća vezanih za tekstil i tekstilnu industriju u celini, u celoj Republici Srbiji.
Klaster FACTS, svake godine u decembru mesecu definiše ili redefiniše svoj Akcioni plan za narednu godinu, kako bi po njemu menadžer klastera radio a članovi UO preduzimali određene razvojne programe. Od početka rada i postojanja FACTS klaster je uspostavio jasne servise ka svojim članovima, što ga čini jednim od najuspešnijih klastera u segmentu pružanja usluga ka članstvu.
Osnovni strateški ciljevi klastera FACTS su:
- Povećanje vidljivosti ove organizacije u javnom i privatnom sektoru, sa krajnjom namerom da se podigne svest o članicama klastera, kao i o srpskom modnom i odevnom sektoru u celini
- Povećanje efikasnosti i uspešnosti članica klastera i njihove radne snage, kroz niz programskih intervencija koje će za cilj imati popunjavanje praznina u stručnosti i nedostatku radne snage
- Niz realizovanih aktivnosti koje će za krajnji cilj imati povećanje izvoza članica klastera i konkuretniji proizvod
- Podsticanje srednjoročne i dugoročne finansijske održivosti klastera FACTS
- Širenje većeg broja usluga ka članicama kroz zajedničke aktivnosti a sa namerom ostvarivanja ušteda za članstvo
- Razvijanje zajedničkih inovativnih projekata
- Postati vodeća organizacija za lobiranje i pomoć modnoj i odevnoj industriji Srbije, s ciljem unapredjenja poslovne klime u industriji
- Širenje članstva i aktivnosti u dugoročnom periodu u cilju obuhvatanja firmi sličnog ranga iz oblasti modne industrije, sa domaćim i inostranim kapitalom
Članstvo Klastera FACTS:
SAVETA ZA KLASTERE PRIVREDNE KOMORE SRBIJE
AHK DSW Nemacke privredne komore u Beogradu
EVROPSKE MREŽE PREDUZETNIŠTVA
ASOCIJACIJE SRPSKIH KLASTERA , osnivač i član Upravnog odbora
UNIJA POSLODAVACA SRBIJE – www.poslodavci.rs
PARTNERI PODRŠKE KLASTERA FACTS:
- Ministarstvo privrede Republike Srbije – podrška inovativnim klasterima
- Razvojna agencija Srbije – realizacija projekata podrške klasterskim inicijativama
- Regionalna razvojna agencija Zlatibor, Užice – ugovor o strateškom partnerstvu i saradnja od početka osnivanja na zajedničkim projektima
- EBRD banka, podrška klasteru kroz projekte za povećanje konkurentnosti malih i srednjih preduzeća
- EU SECEP Projekat – od osnivanja do sada kroz konstantnu podršku i rad sa konsultantima, treninzi, obuke za članice klastera FACTS i slično
- GIZ ORF Projekat nemačke vlade – saradnja tekstilnih asocijacija zemljama jugoistočne Evrope i razvoj budućih aktivnosti i poslovne saradnje
- Regionalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd – potpisan ugovor o strateškom partnerstvu i saradnja na zajedničkim projektima
- Tehnološki fakultet Beograd – razmena znanja i iskustva i uspostavljanje inovativnih projekata važnih za teksitlnu industriju Srbije
- Kancelarija za evropske integracije Vlade Republike Srbije – učešće Klastera FACTS na godišnjim EU konferencijama od značaja za sektor
Nacionalni karakter klastera FACTS:
KLASTER FACTS IMA NACIONALNI KLASTER JER POKRIVA FIRME, AKADEMSKE INSTITUCIJE I MODNE AGENCIJE SA TERITORIJE CELE REPUBLIKE SRBIJE :
- Centralna Srbija – Ivković , Mona Beograd, AMC, Luna, Beba kids , VTSS Bgd, FPU, Modni studio Click, Ninia i Zora sport
- Zapadna Srbija – Jasmil, Garman, Kadinjača, Arteks, IvaTex, Tiffany Production, Stig, Kika, Đukić- MB, Studio Maruška i PS Fashion
- Juzna Srbija – pogon Ivkovic Blace
- Vojvodina – TF Mihailo Pupin, Leonardo i Tib Stil
Private proizvodne firme
-
Jasmil , Arilje , brand Extreme intimo www.extremeintimo.com – osnivač klastera–predsednik UO od 01.01.2014. do 01.01.2017. član UO
-
Tiffany Production, Čačak , brand TFY www.tiffanyproduction.com – osnivač klastera- predsednik UO od 2010. – 2014. ; član UO
-
Ivković, Beograd, brand Ivko woman www.ivko.com – osnivač klastera –predsednik osnivačke Skupštine – član UO od 2010.- 2017.
-
Luna, Požarevac, brand Luna www.fashion-luna.com – član UO od 2010 – 2017. – predsednica UO od 2017.god.
-
Beba kids, Beograd, brand Beba kids www.bebakids.com – član UO od 2017. god
-
Mona, Beograd, brand Mona www.mona.rs
-
Garman, Arilje, brand Gloster www.garman.co.rs
-
Afrodite Mode Collection, Beograd, brand AMC www.amcafrodita.rs
-
Ivatex, Ivanjica , brand GARINELLO www.garinello.com
-
Arteks , Arilje, brand Exterra www.exterra.rs
-
Tib Stil, Petrovaradin , brand Armada www.tib-stil.co.rs
-
Kika, Loznica, brand Kika www.kikasocks.com
-
Djukic, Mačvanska Mitrovica , brand SPIN www.spin-sportswear.rs
-
Stig , Novi Pazar , brand STIG www.stigco.com – član Skupštine
-
Zora sport , Beograd , brand Sunrise sport www.zorasport.rs
-
Studio Maruška, Čačak , brand Maruška www.studiomaruska.com
-
Ninia, Beograd , brand NINA www.ninia.rs
-
Kadinjača , Užice www.kadinjaca.co.rs
-
PS Fashion, Čačak www.ps.rs
Modna platforma (1)
20. Modni studio Click Belgrade Fashion week , Beograd www. belgradefashionweek.com
Državne obrazovne institucije (3)
21. Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn tehnologiju i menadžment DTM Beograd– predsednik Skupštine Klastera od 2011. do danas – dr Goran Savanović
22. Fakultet Mihailo Pupin, Zrenjanin www.tfzr.uns.ac.rs – predstavnik : prof. Vasilije Kovačev šef katedre za dizajn od 2017. godine – član UO od 2010- 2017. prof Vasilije Petrović
23. Fakultet primenjenih umetnosti, Beograd www.fpu.edu.rs – predstavnik : magistar Zlatko Cvetković , prodekan za nastavu FPU – član UO od 2017. godine
Institucije podrške – Memorandum o saradnji (4 )
-
Regionalna razvojna agencija Zlatibor, Užice www.rrazlatibor.co.rs
-
Reginalna agencija za razvoj i evropske integracije Beograd www.rarei.rs
-
Belgrade Design Collective
-
Tehnološko-metalurški fakultet Univerzitet u Beogradu , www.tmf.bg.ac.rs – sektor tekstila
Klaster FACTS u ciframa:
Firme članice zapošljavaju 3. 050 ljudi – ostvaren obrt u 2017. god 50 miliona eura – ostvaren izvoz preko 20 miliona eura – preko 92% radne snage su žene – 95 % firmi članica su nosioci sopstvenih brendova – sve firme članice su Izvoznici – maloprodajna mreža firmi članica iznosi preko 400 maloprodajnih objekata na teritoriji Republike Srbije i zemalja ex- Yu
Nagrade i priznanja :
najpoželjniji brend – najbolji preduzetnik – izvoznik godine – žene ambasadori, mentori – žene zmajevi – nosioci oznaka Najbolje iz Srbije – najbolji sajamski nastupi – najlepši izlozi u Beogradu — menadžerka klastera na listi 1 500 stručnih žena Srbije – Klaster FACTS na listi prvih pet najuspešnijh klastera Srbije za period 2007. – 2016.godina po istraživanju InTER agencije
Članstvo klastera FACTS :
-
AHK Nemačka privredna komora u Beogradu
-
ASKA – Asocijacija srpskih klastera, osnivač i član Upravnog odbora
-
EEN mreža preduzetništva
-
Unija poslodovaca Srbije
Podrška i partneri Klastera FACTS :
EU Delegacija u Beogradu, GIZ , SIPPO, PUM, EBRD, RAS i druge važne i relevantne institucije u Republici Srbiji
Trenutno aktivna projektna podrška :
SIPPO – promocija izvoza od 2017.-2020.
RAS- klasterski projekat od 10.2017.- 03.2018.